Årsaken til at du våkner om natten

Det er ikke uvanlig å våkne flere ganger om natten. Men behandlingen av søvnproblemene er heldigvis enklere enn du tror. Her er årsaken til at du våkner, og trikset som gjør at du får sove igjen. 

Egentlig våkner de fleste av oss opp mange ganger i løpet av natten uten å være klar over det, fordi vi sovner igjen raskt. 

Men hvis du stadig har oppvåkninger om natten kan det skyldes flere ting. Disse innebærer blant annet en mer overflatisk søvnsyklus, stress og andre helserelaterte problemer. 

De fleste voksne trenger mellom 7 og 9 timers søvn hver natt for å fungere best mulig dagen etterpå. 

Søvnkalkulator: Her kan du finne ut hvor mye søvn du trenger

REM-søvn og søvnsykluser

Når du sover går du gjennom flere ulike søvnsykluser. Det er ikke uvanlig å våkne opp i løpet av disse syklusene, men som regel sovner du igjen like fort. 

Hvor mye søvn trenger man

Lengden på hver fase varierer i løpet av natten. Du opplever lengre, dyp søvn tidlig på natten, mens REM-søvnen dominerer tidlig om morgenen. 

Under REM-søvn sover du lettere, og det er i denne fasen at du drømmer.

Her er noen vanlige årsaker til at du våkner om natten: 

1. Urolig søvn som følge av stress

Stress er gjerne hovedårsaken til oppvåkning midt på natten. Når du føler deg stresset, aktiveres det sympatiske nervesystemet, som kan gjøre at du våkner. Du opplever økt hjertefrekvens og blodtrykk. 

Disse endringene i kroppen kan også gjøre det vanskelig å sovne igjen. Stessnivået ditt blir gjerne forhøyet hvis du opplever bekymringer som usikkerhet rundt jobb, forhold, helse eller økonomi. 

2. Insomnia eller søvnløshet

Hvis du våkner flere ganger i løpet av natten og ikke får sove igjen, kan du lide av søvnløshet eller insomnia. 

Les også: 11 tips mot insomnia

Minst 1 av 10 nordmenn opplever til en hver tid søvnløshet, og en amerikansk studie viser at 10 til 20 prosent av befolkningen har insomnia. Og hyppigst er problemet hos eldre voksne.

Om lag 500.000 nordmenn går til enhver tid på sovemedisin. Men det er slett ikke alle som trenger sterke sovemedisiner for å få sove. For enkelte kan et melatonintilskudd som 8hours være nok: Melatonin kalles for “søvnhormonet”, fordi det hjelper kroppen med å få sove, og melatonintilskudd er populært blant personer som plages med søvnløshet.

3. Alder og søvn

Alder har også betydning for søvnen. Etter hvert som du blir eldre, endres nemlig søvnsyklusen din – og med alderen kommer ofte også medisinbruk som ytterligere endrer søvnmønsteret. 

Søvnkvaliteten blir dårligere, fordi du begynner å bruke mindre tid i dyp søvn, og derfor er mer utsatt for å bli vekket av støy og lys.

Det er også vanligere å våkne tidligere med alderen. Men det finnes lyspunkter: En studie viser at kognitiv atferdsterapi og lysterapi kan forbedre søvnkvaliteten din.

4. Medisiner og søvnløshet

Enkelte medisiner kan også forstyrre nattesøvnen din. Eksempler på dette er:

  • Antidepressiver (SSRI) (kan forstyrre REM-søvn og svekke søvnen)
  • Betablokkere (fører ofte til tretthet og kan gi søvnvansker)
  • Kortison (søvnløshet er vanlig bivirkning) 

Snakk gjerne med fastlegen din hvis du opplever søvnforstyrrelser som følge av medisin. Kanskje kan du også gjøre noen livsstilsendringer for å fremme bedre søvn. 

Les også: 7 dager til bedre søvn

5. Andre helserelaterte problemer

Det kan også finnes andre helserelaterte årsaker til at du våkner om natten: 

  • Søvnapné 
  • Rastløse ben (restless leg syndrom)
  • Depresjon
  • Nevropati (opplevelse av prikking på armer og ben) 
  • Forstørret prostata (fører ofte til en trang til å urinere ofte)

Derfor er det viktig å oppsøke legen, og behandle de underliggende årsakene. 

Les også: Søvnproblemer: Slik får du bedre søvn

Men selv om det finnes mange årsaker til dårlig søvn, finnes det heldigvis også veldig mange enkle ting du kan gjøre for å sikre en god natts søvn! 

10 tips for å sove hele natten 

  • Du bør være trøtt nok til å sovne når går til sengs. Hvis du blir liggende mer enn 30 minutter, kan du like gjerne stå opp igjen.
  • Unngå bruk av PC og mobilskjerm rett før sengetid.
  • Å drikke alkohol eller kaffe på kvelden kan forstyrre søvnsyklusen din.
  • Ikke se på klokken når du våkner om natta (det gjør deg bare stresset).
  • Legg deg på cirka samme tidspunkt hver kveld. Og stå opp på samme tid.
  • Hold soverommet mørkt og svalt.
  • Gjør noe avslappende før du skal sove, som å lese en bok eller å meditere.
  • Det er lurt å legge inn fysisk aktivitet i løpet av dagen. Men ikke rett før du skal legge deg!
  • Ikke spis store måltider rett før du skal gå til sengs.
  • Og unngå tobakk.

Det er lurt å oppsøke lege hvis søvnproblemer får konsekvenser i hverdagen som:

  • Problemer med hukommelsen
  • Du føler deg trøtt på dagtid
  • Du ikke fungerer på samme måte som vanlig 

En veldig enkel løsning som hjelper på gode søvnvaner, er et effektivt melatonintilskudd uten resept – som tyggetabletten 8hours. Melatonin bidrar til å redusere tiden det tar å sovne. Vitamin B6 bidrar dessuten til å redusere tretthet og utmattelse. Akkurat nå kan du prøve til halv pris!