Søvnproblemer: Slik får du bedre søvn

Årsaken til søvnproblemene dine kan skyldes både stress, bekymringer, sykdom eller bruk av medisiner. Ifølge Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer sliter én av tre nordmenn med søvn. 

Alvorlige og langvarige søvnproblemer kan gå direkte ut over livskvaliteten og føre til dårligere mestringsstrategier. 

Tall fra reseptregisteret viser at om lag 500.000 nordmenn til enhver tid bruker sovemedisin som følge av dårlig søvn.  

Problemer med å sovne

De siste årene har imidlertid sovetabletter uten resept vist seg å ha god effekt på søvnen. Det kan ifølge søvnekspert Bjørn Bjorvatn ved Universitetet i Bergen også være et bedre alternativ til vanlige sovetabletter. 

– Melatonin er ikke-vanedannende, og således mindre problematisk enn andre sovemedisiner, sier Bjorvatn til NRK.no.

Les også: Er sovepiller på resept bra for deg?

Ulike typer søvnproblemer

Vi skiller gjerne mellom søvnproblemer alt etter type forstyrrelse. Her er noen vanlige typer søvnproblemer:

Insomnia

Søvnproblemer som varer over tre måneder kalles kronisk insomni. Det er den vanligste søvnforstyrrelsen og innebærer vanskeligheter med å sovne om kvelden eller hyppige oppvåkninger om natten. Kognitiv atferdsterapi har for øvrig vist seg å ha god effekt på insomni.

Ved langvarige søvnproblemer anbefales det å kontakte fastlegen for en grundig utredning. I noen tilfeller kan søvnproblemer også skyldes psykiske lidelser. 

Insomni kan være forårsaket av jetlag, stress, hormon- eller fordøyelsesproblemer. Det kan gå ut over den generelle helse- og livskvaliteten og forårsake:

  • Depresjon
  • Konsentrasjonsvansker
  • Irritabilitet
  • Dårligere prestasjon på jobb eller skole
Søvnproblemer og søvnapné
Føler du deg uopplagt når du våkner om morgenen?

Søvnapné

Søvnapné er en tilstand som er preget av pustepauser under søvn. Det gjør at kroppen tar inn mindre oksygen og fører ofte til oppvåkninger om natten. 

Det finnes tre typer søvnapné:

  • Obstruktiv søvnapné: delvis eller fullstendig kollaps av øvre luftveier under søvn
  • Sentral søvnapné: en forstyrrelse som fører til at hjernen slutter å sende signaler til pustemusklene under søvn
  • Kompleks søvnapné: en kombinasjon av de to over

Parasomnier

Parasomnia er en type søvnforstyrrelse som forårsaker unormale bevegelser og atferd under søvn. Det innebærer blant annet:

  • Å gå i søvne
  • Snakke i søvne
  • Mareritt
  • Sengevæting
  • Tanngnissing

Symptomer på søvnproblemer

Hvis du får for lite søvn eller opplever dårlig søvnkvalitet, vil du ikke bare føle deg trøtt neste dag. Det kan også gå ut over kognitiv funksjon og føre til lærevansker og hukommelsessvikt. Hvis du sover dårlig kan du også oppleve at det blir vanskeligere å ta beslutninger.

Symptomene på søvnproblemer varierer etter alvorlighetsgrad og type søvnforstyrrelse. For lite søvn kan blant annet føre til:

  • Problemer med å falle i søvn
  • Utmattelse på dagtid
  • Sterk trang til å sove på dagen
  • Uvanlig pustemønster
  • Irritabilitet
  • Angst
  • Nedsatt ytelse på jobb eller skole
  • Mangel på konsentrasjon 
  • Depresjon
  • Vektøkning

Les også: Har du prøvd å sove deg slankere? 

Årsaker til søvnproblemer

Anbefalt søvn for voksne mellom (26-64 år) er mellom 6 og 9 timer. Men antallet nordmenn som har søvnvansker har økt fra 12 til 16 prosent i løpet av de siste ti årene.

Det kan være mange årsaker til søvnproblemer og at du våkner om natten. De vanligste er likevel miljø, fysiske og psykiske faktorer:

  • Stress
  • Bekymringer
  • Sykdom
  • Bruk av medisiner

Hvordan behandle søvnproblemer?

Først og fremst er det viktig å finne årsaken til søvnproblemene. Ofte innebærer det en kombinasjon av medikamentell behandling og livsstilsendringer du kan gjøre selv. 

Medisinsk behandling:

  • Melatonin: sovemedisin uten resept
  • Sovemedisin på resept
  • Kirurgi (ved søvnapné)
  • Bittskinne (ved tanngnissing) 

Livsstilsendringer for bedre søvn:

  • Gode råd er å spise mye grønnsaker og fisk
  • Forsøk å redusere sukkerinntaket
  • Kvitt deg med stress og bekymringer
  • Forsøk å legge til deg til faste tider hver kveld
  • Tobakk og alkohol bør unngås
  • Spis mindre måltider før leggetid med lite karbohydrater 

Les også: 11 tips mot insomnia

Sov godt med 8hours

Hvis du er lei av å ikke få sove eller av å våkne om natten, kan et melatonintilskudd som 8hours være løsningen. 8hours inneholder 1 mg melatonin, i tillegg til vitamin B6 som bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. Melatonin bidrar til å redusere tiden det tar å sovne.

Den enkleste måten for å våkne frisk og opplagt neste dag. 

8hours

Prøv 8hours til 50%

60 dager – kun 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer. Du bestiller ingenting ennå.