Hvorfor er REM-søvn så viktig?

Når du sover går du gjennom fem ulike stadier hvor REM er den aller viktigste fasen – og helt essensiell for læring og lagring av minner.

Du går som regel inn i REM-fasen cirka 90 minutter etter at du har sovnet. Syklusen gjentar seg så hvert 90. minutt i løpet av natten. REM-søvn er helt sentralt for at du skal lære, og er spesielt viktig for normal hjerneutvikling hos barn. Spedbarn bruker også mer tid i REM-søvn enn voksne. 

Hva betyr REM?

REM er engelsk for rapid eye movement, og betyr hurtige øyebevegelser. I REM-fasen beveger øynene dine seg nemlig hurtig i ulike retninger. 

Dette er også det søvnstadiet hvor hjernebølgene ligner mest på våken tilstand, og det er bare skjelettmuskulaturen vår som er avslappet. 

Les også: Hva hvis jeg ikke får sove?

Hvor mye REM-søvn er vanlig?

Det finnes ikke enighet om hvor mye REM-søvn vi behøver, men i snitt befinner du deg i en REM-fase mellom 3-5 ganger hver natt, og hver fase blir lengre og lengre i løpet av natten. Den siste fasen varer omtrent en time. 

For normalt friske voksne er det vanlig å tilbringe 20-25% av søvnen i REM. Hvis du sover 7-8 timer, bør altså rundt 90 minutter være REM-søvn. 

REM-søvn og drømmer

Hjernen slutter ikke å jobbe etter at du har sovnet, i stedet tar den dype underbevisstheten over. Når du drømmer tømmer du hjernen for ting du ikke behøver. Mange forskere mener at vi drømmer for å kvitte oss med uvesentlige minner, og for å sortere vanskelige tanker og følelser. Forskning viser også at drømmer hjelper oss med å lagre minner. 

Vi vet at REM er ekstremt viktig for drømmene våre. Du kan drømme i alle søvnfasene, men det er i REM-fasen du drømmer aller mest.

Les også: En guide til sovetabletter uten resept

Lite REM-søvn kan være farlig

Tap av REM-søvn kan ha en rekke negative helseeffekter som økt risiko for hjerte- og karsykdommer, diabetes, fedme og depresjon. 

Det er imidlertid verdt å understreke at disse livstruende sykdommene også kan tilskrives generelt søvntap, men det er sannsynlig at de også er knyttet til tap av drømmetid. 

Derfor er REM-søvn så viktig


REM og søvnsyklus 

Etter at du har sovnet går du gjennom en slags berg- og dalbane av ulike søvnfaser. De to hovedkategoriene er NREM (dyp søvn) og REM (rapid eye movement).

I løpet av 90 minutter går du gjennom følgende søvnfaser:

Våken – lett søvn – dyp søvn – REM – så gjentar syklusen seg. 

Fase 1 og 2: Lett søvn

Dette er starten på søvnsyklusen din og fungerer som en overgang til dypere søvn. Denne fasen kan vare mellom 5-10 minutter. 

  • Musklene begynner å slappe av
  • Pulsen går ned
  • Hjertefrekvensen synker
  • Kroppstemperaturen går ned

Fase 3 og 4: Dyp søvn

Dette er begynnelsen på dyp søvn eller deltasøvn (NREM), da hjernen begynner å produsere langsomme delta-bølger. Du vil ikke oppleve øyebevegelse eller muskelaktivitet. På dette tidspunktet er det vanskeligere å bli vekket, da kroppen blir mindre lydhør for ytre stimuli. 

I denne fasen får kroppen tid til å restituere seg: 

  • Blodtrykket synker
  • Økt blodtilstrømning til musklene
  • Veksthormoner frigjøres
  • Vevsvekst og cellereparasjon oppstår 
  • Lange, sakte hjernebølger
  • Hjernen kvitter seg med avfallsstoffer 

Fase 5: REM-søvn

Når du går inn i REM-søvn beveger øynene seg raskt bak øyelokkene, og hjernebølgene ligner på de vi har når vi er våkne. Pusten øker og kroppen blir midlertidig lammet når vi drømmer. 

  • Pusten øker
  • Hjertefrekvensen øker
  • Høy hjerneaktivitet, gjerne med levende drømmer

Mange vil føle seg ekstra kreative når de våkner etter en REM-fase, og gjør det bedre på problemløsningsoppgaver. 

Det er mange som sliter med å sovne og komme inn i fase 1 og 2. 

Da kan et helt naturlig kosttilskudd med hormonet melatonin hjelpe: Dette er kroppens eget søvnhormon som forteller hjernen at nå er det mørkt og at du bør sove.

8hours er et sånt kosttilskudd. Ved å tilføre kroppen melatonin blir det enklere å sovne dypt og godt, og våkne frisk og opplagt i både kropp og sinn! 8hours inneholder også Vitamin B6 som bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. I tillegg inneholder 8hours theanine og kamille.

Kilder:

https://psychcentral.com/lib/the-importance-of-rem-sleep-dreaming/
https://www.whoop.com/thelocker/what-is-rem-sleep/
https://www.today.com/health/9-surprising-facts-about-dreams-may-help-you-understand-yours-1D80271467
https://www.webmd.com/sleep-disorders/sleep-101
https://www.psychologytoday.com/us/blog/dream-factory/201708/dream-deprived-modern-epidemic