Millitærsøvn på to minutter

Dårlig tid? Da kan du forsøke å sovne slik de gjør i det amerikanske militæret!

Det er ikke sikkert du skal løpe 3000-meteren, gjøre vertikalt hengende pull-ups, hoppe stille lengde eller gjøre 10 kilos tunge medisinballstøt. Men én ting kan du kanskje lære av de amerikanske troppene:

Måten de sovner på.

En god soldat sover nemlig når han kan, og en nyoppredd seng kan være milevis unna. 

Sovne på 120 sekunder

Teknikken går hovedsakelig ut på avspenning, pust og visualisering. 

Slik gjør du det:

  • Sett deg på sengekanten. Sørg for at lyset er dimmet ned og for at lyden på mobiltelefonen er skrudd av. 
  • Slapp av i ansiktsmuskulaturen – inkludert tunge, kjeve og musklene rundt øynene.
  • Slipp skuldrene så langt ned de kommer. 
  • La armene falle tungt ned på siden. Slapp av i over- og underarmen, en side om gangen.
  • Pust ut, slapp av i brystet.
  • Slapp av i beina – start fra lårene og slapp av helt ned i føttene.
  • Bruk deretter 10 sekunder på å rydde tanker før du tenker på ett av disse tre bildene:

    • Du ligger i en kano i en rolig innsjø. Himmelen lyser klar og blå over deg. 
    • Du ligger i en svart hengekøye av fløyel i et helsvart rom.
    • Gjenta for deg selv: “ikke tenk, ikke tenk, ikke tenk” i omtrent 10 sekunder.

Denne teknikken sies å fungere på 96 prosent av oss etter seks ukers praksis. 

Å stilne hodet

Hvis dette ikke fungerer, kan du forsøke andre måter å stilne hodet på. Les for eksempel disse 24 rådene for å sove godt

Optimalt bør følgende tre faktorer være på plass for at du skal få sove:

  • et sovevennlig rom
  • en avslappet kropp
  • et stille sinn 

Det siste er kanskje det aller viktigste. Det er strengt tatt umulig å sovne hvis tankene løper løpsk. 

For å roe ned kropp og sinn kan du for eksempel forsøke en varm dusj, urtete, mindfulness, aromaterapi eller lytte til behagelig, rolig musikk. 

Det viktigste er at du gjør noe avstressende før du legger deg.

Her er 10 enkle søvntips mot insomnia

Hvis du ikke lykkes med å sovne ved hjelpe av millitærøvelsen, kan du jo alltids forsøke andre løsninger. Og nei, det ikke sikkert at du behøver sterke sovemedisiner. Mange har utbytte av reseptfrie løsninger, slik som melatonin. Dette er kroppens eget søvnhormon. 

Du finner melatonin i flere ulike kosttilskudd, blant annet i 8hours. Ved å tilføre kroppen melatonin blir det enklere å sovne dypt og godt, og våkne frisk og opplagt i både kropp og sinn! 8hours inneholder også Vitamin B6 som bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. I tillegg inneholder 8hours theanine og kamille.


Kilde:

https://www.iflscience.com/brain/heres-a-us-army-trick-for-falling-asleep-anywhere-in-120-seconds/