Har du prøvd å sove deg slankere?

Det er ikke nødvendigvis nok å redusere antall kalorier og å legge inn flere treningsøkter i uka for å gå ned i vekt: Årsaken til at vekta står stille, kan rett og slett skyldes at du sover for lite.

Søvn er en gratis medisin uten bivirkninger som også har sitt å si for vekta. Når du sover reduserer kroppen blant annet mengden av stresshormonet kortisol, slik at kroppen kan produsere andre hormoner, som ghrelin og leptin. Disse er på hver sin måte med på å styre sult- og metthetsfølelse din. 

En god natts søvn regulerer nivåene av leptin og ghrelin.

Sov bort sultfølelsen 

Ghrelin er et hormon som ofte kalles sulthormonet. Når du sover, reduseres nivåene av dette hormonet og du ønsker mindre mat. 

Hvis du sover for lite lagrer kroppen mer ghrelin som gir signaler til hjernen om at du bør spise mer. 

Leptin kalles gjerne for appetitthormonet, og er hormonet som gjør at du føler deg mett. Når du sover stimuleres kroppen til å produsere mer leptin. Dette hormonet styres også av fett. Jo mer fettmasse, jo mer leptin. 

Les også: Millitærsøvn på to minutter

Mer sulten med mindre søvn

En studie med 1000 deltakere fant at de som hadde underskudd på søvn hadde 14,9% høyere ghrelin-nivåer og 15,5% lavere leptin-nivåer enn de som fikk tilstrekkelig søvn. 

De med søvnunderskudd hadde også høyere BMI. 

Tykk av kortisol

Hvis du ikke sover kan du også få høye nivåer av kortisol som forårsaker mer fettlagring i kroppen. For høyt kortison-nivå kan føre til vektoppgang, men det er også uheldig for kroppens muskelmasse og immunforsvar.

Forbrenn kalorier under REM

Du forbrenner faktisk mer kalorier når du sover, enn når du bare ligger våken i sengen. Dette har med søvnstadiene å gjøre, og spesielt REM-søvnen. Du kan lese mer om hvorfor REM-søvn er så viktig her.

Hjernen er mer aktiv under REM-søvn enn i noe annet stadium. I noen tilfeller faktisk mer aktiv enn når du er våken.

Kroppen din får mest REM-søvn i de veldig tidlige morgentimene. 

Men hva skjer hvis du bare får 6 timers søvn?

Hvis du våkner for tidlig, kan det føre til at REM-fasen blir avbrutt – perioden da du forbrenner mest kalorier. En forskningsstudie fra Sao Paulo viste at deltakerne i løpet av et år la på seg i snitt 6 kilo når de fikk redusert REM-søvnen sin. 

Flere uheldige ringvirkninger

  • En dårlig natt kan også påvirke din beslutningsvne når det kommer til matinntak, og du kan ende opp med å spise mat med mye kalorier, fett og karbohydrater.
  • Dårlig søvn ser også ut til å resultere i redusert metabolisme. 
  • Mangel på søvn kan dessuten redusere motivasjon til å trene, og særlig intensiteten på treningen. En god natts søvn forbedrer ytelsen og gjøre treningsøkten mer effektiv. 
  • Dårlig søvn kan føre til økt produksjon av kortisol og insulinresistens, noe som igjen er knyttet til vektøkning og diabetes type 2.

De gode søvnvanene

Et sunt kosthold og trening i kombinasjon med en god natts søvn er viktig for å opprettholde stabil vekt. Og du kan altså sove deg slankere: Prøv å få 7-9 timers søvn hver natt. 

Det er flere ting du kan gjøre for å opprettholde gode søvnvaner. Sjekk disse 10 søvntipsene for deg som sliter med å sove.

Melatonin-tilskuddet 8hours hjelper deg: Ved å tilføre kroppen melatonin blir det enklere å sovne dypt og godt, og våkne frisk og opplagt. 8hours inneholder også Vitamin B6 som bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. I tillegg inneholder 8hours theanine og kamille.